الاثنين، 15 سبتمبر، 2008

مش عارفه اقولك ايه

مش عارفه اقولك ايه ........

اقولك معلش ولا طيب ولا ايه

اي كلمه من دول بحسها هبله في موقف زي دا

بس كل الي اقدر اقوله

حاول تقوي عشان تعيش و تقدر تتكيف مع الظروف المتدهوره في بلدنا دي

مش عارفه اقولك ايه اذا كنت انا نفسي تعبانه جدا و اتحولت لحد عصبي

.....جايز كنت تعرف حد تاني زمان و لو عرفته عن قرب اكتر جايز تصدم لتغييره

كلنا اتغيرنا

كلنا الهم ساب فينا اثره


دا كلامي الي ما قدرتش اواجه بيه صاحب عزيز عاليا متضايق شويه لما جيت اسلم و اتكلم زي اي يوم

..............

هحكي لكم الموقف التالي و شوفو هتقدروا تقولوا ايه ليه

دلوقتي فيه موضه طالعه اسمها النوم عالعربيات و القعده عالعربيات دون ادني مراعاه للشخص و عربيته

قد ايه ممكن يكون هوا او اهله تعبوا فيها او قد ايه عزيزه عاليه او هوا بيحب شكلها يكون حلو ازاي

و انتشر برضه تكحيت العربيات بالمفاتيج عشان دهانها يتشوه

طيب

ماشي طنشنا و كبرنا دماغنا

لكن لو حد قعد علي عربيتك و فرش اكله و قعد ياكل و ياخد الشاي و مستمتع اوي

و تيجي تقوله اوعي

عربيتي........

ابسط حقوقك يعني

يزعق لك و يستاء

دا اسمه ليه

للدرجه دي وصلنا لعدم الاحساس بالمسئوليه

و التعدي علي ممتلكات الغير اصبح حق اصيل من حقوق المواطنه


تفتكروا لو حد عمل في عربيتكم كدا

صغيره او كبيره

قعد عاليها او ناااااااااااام عاليها

تعمل ايه لو شوفت المنظر دا خاصه في مواجهه ثقافه بلطجه جامده انتشرت وبقت هيا القانون

و لو زعقت او اعترضت

TWIST AND SHOT

براحتك اخبط دماغك في الحيط

لو كنت مكاني

تقول ايه لهذا الصديق في ظل ان اي كلمه هتبقي مواساه هبله !!!! و جبر خواطر مش بيحل مشاكلنا


و ما تزعلش لاني حولت الخاص الي عام لما جيت اكتب عن مشكله جايز البعض يشوفها عاديه

بس انا مش بيحركني غير المشاكل اكتبها

بقت ادمان الظاهر

من كتر ما شايفينها


الأحد، 17 أغسطس، 2008

تيجي نفسبك

انا كاغلب الشباب عندي فيس بوك......

لاني من الجيل دا


جيل الفيس بوك

لاكن في نفس الوقت انا مش مدمنه ليه اوي

لاني بعتبره صفحه جامده ممله بكل تطبيقاتها

عماله ابعت هدايا و مشروبات من باب التذكير بيا

بس فيه بقي ناس واخداه ضروره حياه

مره في الجامعه لاقيت بتجري ملهوفه علي كومبيوتر في الفصل

ليه يا بنتي

انا ما اقدرش ابدا يومي لما اصحي الا لما افتح الفيس بوك اعرف حصل ايه من بالليل

سبحان الله يعني هيكون حصل ايه يعني بالظبط

و بنت طول النهار بتقول لولد عندنا في الفصل


هستناك بالليل عالفيس بوك

علما ان دا قبل اختراع الشات يعني ملل لا مبرر له

و حد تاني

انا قاعد عالفيس بوك طول النهار

راحت بنت تانيه ردت عاليه بنفسبك ههههههههههههه


فسبكه هيا


و جروبات و كتابه عال wall

بس برضه حساه مش تفاعلي اوي زي المدونه او الماسنجر او المنتديات

لا متجمد و صفحه شكلها لا يتغير ابدا صفحه تعريفيه ليك عالنت و بتحط فها اخر صور اتصورتها يمكن دي الميزه الوحيده فيه خصوصيه الصور و تحديد مين بيشوفها و كدا فدا خلي ناس كتير تحط صورها عادي و منهم ستات متجوزه


و لما حد يزعل من حد اليومين دول

ديليت من الفيس بوك هههههههه

تقولش شطبته من سجل المخلوقات يعني

الفيس بوك جنون واخد حده اوي

و مش هقول سببه ايه و اقعد اعدد اسباب فارغه

السبب حاجه واحده

ان علي راي المثل

الغربال الجديد له شدة

و اشوفكم عالفيس بوك بالليل هههههههههههههه

الاثنين، 21 يوليو، 2008

لا عزاء للاحياء قبل الاموات

ازيكم يا جماعه عاملين ايه

انا دايما مواضيعي صادمه شويه بس دا موضوع واقعي اوي

انا النهارده صدمت و بطني مقلوبه جدااااااااااااا


ليه


لاننا مات احساسنا بدرجه غريبه اوي اوي اوي

بقينا نشوف الناس ميته او مصابه ولا نتحرك


انا النهارده مشيت جمب سيتي سنتر بالعربيه

و دا مول كبير جدا غني عن التعريف


قبل ما نوصل بخطوات


لاقيت تاكسي متدشدش و مفروووووووم بس سليم الي حد ما

هوا مفروم في ناحيه واحده


و بابا قال دا انتهي

و كان فاكره فاضي

عدينا جمب العربيه

لاقيت السواق رجله متدليه و دراعه من التاكسي

و مغمي عاليه

في عز الحر الساعه خمسه

والله اعلم ميت يمكن

وولالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالالا لاقيت حد ملموم

ولا حد بيبص

ولا بوليس

ولا عربيه

ولا مسعف

و لا قطه حتي معديه جمبه

و كأن الراجل راكن عادي جمب الرصيف Laughing

في حين ان العربيه مفرومه


منظر غير فكرتي عن حاجات كتير اوي

و غير نظرتي لاشياء كتيره

و ياريت كان معايا كاميرا كنت صورته

Rolling Eyes


بكره بعد سنه باذن الله الجثث تترمي في الشوارع بدون دفن في البلد دي

و هتشوفوا


انتوا عمالين تقولوا برا مصر باردين و محدش بيسئل في حد

اهو حد تاكسيه مدشدش و مصاب ولا ملموم حواليه حد ولا سائل فيه


و موقف تاني

لما ماما كانت في المستشفي من شهر

الممرضات ماكانوش بيجوا يساعدوا

يا دوب يجوا يدوا الحقن و يمشوا و يغيروا عالجرح

و لما ماما تزعق حد هنااااااااااااااااااااااااا

يا ناسسسسسسسسسسسس


ولا حد بيرد


ليه كل واحد عاوز في ايده خمسه جنيه اولا


باختصار الموضوع بقي صعب اوي


الموضوع ان النخوه و الاحساس و الانسانيه نفسها اعدمت في ميدان عام


Laughing


يبقي حد فيكوا بقي يقولي الشهامه


سلمولي عاليه Laughing

لا عزاء للاحياء قبل الاموات


الأحد، 20 يوليو، 2008

اغنيه الاسبوع jump by van halen


I get up, and nothing gets me down.
You got it tough. I've seen the toughest soul around.
And I know, baby, just how you feel.
You've got to roll with the punches to get to what's real
Oh can't you see me standing here,
I've got my back against the record machine
I ain't the worst that you've seen.
Oh can't you see what I mean ?

Might as well jump. Jump !
Might as well jump.
Go ahead, jump. Jump !
Go ahead, jump.

Aaa-ohh Hey you ! Who said that ?
Baby how you been ?
You say you don't know, you won't know
until we begin.
Well can't you see me standing here,
I've got my back against the record machine
I ain't the worst that you've seen.
Oh can't you see what I mean ?

Might as well jump. Jump!
Go ahead, jump.
Might as well jump. Jump!
Go ahead, jump. Jump!

طال الغياب

كل ما انوي ارجع ياجماعه

جهازي يجري له حاجه

مره الباور يتحرق

و مره الهارد يتحرق

وكترالحرق دا ان دل علي شئ

فبيدل ان جوده الصناعه العالميه قل كتير فعلا

من حيث جوده الخامات نفسها و جوده التصنيع

والرقابه عالجوده بقي


وسلمولي عالصين ههههههههههه

و رغم ذلك هما ناجحين جدا

ناجحين في تصنيع كل الاجزاء دي

ناجحين في اقناع العالم ان مش لازم اليابان ولا غيره لتصنيع الاليات الدقيقه

لالالالالالالالالا احنا احسن من غيرنا كتير

بذمتكم مش دي لوحدها تستاهل الحسد

خاصه مع افلاحهم في اغراق السوق

عقبال العايزين

الجمعة، 4 يوليو، 2008

عندما تشعر بالخواء في دماغك

حاله غريبه احيانا بتيجي للواحد
انه يفقد الحماس للحاجه جدا بعد مده خاصه بعد اما يوصل
تفتكروا دا من ايه
قله تشجيع
ولا الواحد عنده حاله نفسيه معينه
انه يعشم نفسه انه هيبقي سوبر و في الاخر يكتشف انه عاجز
عاجز عن الانجاز و التحقيق
الامر دا انا مش بشتكي منه اوي علي فكره
لاني لو فقدت الحماس بحاول احمس نفسي باي سبب و خلاص
حتي لو وهم
المهم انجز و اعرف اعمل حاجه
رغم ان كل الظروف الي حواليا حيطه سد
مهما تعبت بكسر في حجر في السجن
مافيش سكه مفتوحه
بس فيه ناس بقي السكه مفتوحه قدامها و عندها شهره و مال
و مع ذلك بتسطعبط وبتتلكع
تلاقي الفنان الفلاني مرابط قدام الفيسبوك علطول
رغم انه حط رجله في اول الطريق و ربنا من عاليه بحاجه يمكن بشر كتير محتاجينها
و مذيعه تعمل برنامج في رمضان و تختفي طول السنه
لانها بتنشغل في اغراض اخري غير الشغل
ولا لاعب الكوره الي ما تلاقيش منه انجاز غير الاعلانات
دول يا تري خاويين ليه
فاقدين اي حماس للشغل ليه اساسا
هل لانهم غير مستحقين الحاجه من الاصل
و easy come easy go
ولا الواحد بعد ما بيحقق اول جزء في حلمه بيفقد الحماس للمزيد من الانجاز
مش عارفه
و اختم قولي هذا بمثل عتيق يقول
يدي الحلق للي بلا ودان
و بس هههههههه